BackgroundThe efficacy of final kissing balloon (FKB) inflation in one-stent techniques for bifurcation lesions is controversial. The goal of the present study was to investigate the impact of FKB on… Click to show full abstract
BackgroundThe efficacy of final kissing balloon (FKB) inflation in one-stent techniques for bifurcation lesions is controversial. The goal of the present study was to investigate the impact of FKB on long-term clinical outcomes in one-stent strategies.MethodsA literature search of the PubMed, Embase, and Cochrane Library databases was undertaken through August 2017. The primary outcome was major adverse cardiac events (MACE), defined as the composite of cardiac death, myocardial infarction, and target lesion revascularization. Overall hazard ratios (HRs) and 95% confidence intervals (CIs) were calculated using the random-effects model.ResultsTen studies comprising 7364 patients treated with a one-stent technique were included in the analysis. Overall, FKB did not demonstrate a significant reduction in MACE compared with non-FKB in both randomized trials (HR: 1.13; 95% CI: 0.65–1.98) and observational studies (HR: 0.86; 95% CI: 0.61–1.20). The risk of cardiac death (HR: 0.89; 95% CI: 0.53–1.49), myocardial infarction (HR: 0.76; 95% CI: 0.53–1.09), and target lesion revascularization (HR: 0.96; 95% CI: 0.74–1.23) was also similar in both groups.ConclusionFKB may not be mandatory and a selective FKB strategy might be more justified in one-stent techniques for bifurcation lesions.ZusammenfassungHintergrundDie Wirksamkeit der finalen Kissing-Balloon(FKB)-Entfaltung im Rahmen des Single-Stent-Verfahrens zur Therapie von Läsionen an einer Koronarbifurkation ist umstritten. Ziel der vorliegenden Studie war es, den Einfluss der FKB auf die klinischen Langzeitergebnisse beim Single-Stent-Verfahren zu untersuchen.MethodenBis einschließlich August 2017 wurde eine Literatursuche in den Datenbanken PubMed, Embase und der Cochrane Library durchgeführt. Primärer Endpunkt waren schwere ungünstige kardiale Ereignisse („major adverse cardiac events“, MACE), die definiert waren als zusammengesetzter Endpunkt aus Herztod, Myokardinfarkt und Revaskularisierung der Zielläsion. Die Gesamt-Hazard-Ratio (HR) und das 95%-Konfidenzintervall (95%-KI) wurden anhand des Random-Effects-Modells ermittelt.ErgebnisseIn die Auswertung wurden 10 Studien mit 7364 Patienten eingeschlossen, die mittels Single-Stent-Verfahren behandelt wurden. Insgesamt ergab sich weder in randomisierten Studien (HR: 1,13; 95%-KI: 0,65–1,98) noch in Beobachtungsstudien (HR: 0,86; 95%-KI: 0,61–1,20) durch die FKB eine signifikante Verminderung der MACE im Vergleich zur Non-FKB-Therapie. Das Risiko für einen Herztod (HR: 0,89; 95%-KI: 0,53–1,49), Myokardinfarkt (HR: 0,76; 95%-KI: 0,53–1,09) und eine Revaskularisierung der Zielläsion (HR: 0,96; 95%-KI: 0,74–1,23) war ebenfalls in beiden Gruppen ähnlich.SchlussfolgerungDie FKB ist möglicherweise nicht unbedingt erforderlich, und eine selektive FKB-Strategie könnte im Rahmen des Single-Stent-Verfahrens bei Läsionen einer Bifurkation eher gerechtfertigt sein.
               
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