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High-dose-rate brachytherapy as salvage modality for locally recurrent prostate cancer after definitive radiotherapy

Photo by nci from unsplash

PurposeTo review the current status of interstitial high-dose-rate brachytherapy as a salvage modality (sHDR BRT) for locally recurrent prostate cancer after definitive radiotherapy (RT).Materials and methodsA literature search was performed in… Click to show full abstract

PurposeTo review the current status of interstitial high-dose-rate brachytherapy as a salvage modality (sHDR BRT) for locally recurrent prostate cancer after definitive radiotherapy (RT).Materials and methodsA literature search was performed in PubMed using “high-dose-rate, brachytherapy, prostate cancer, salvage” as search terms. In all, 51 search results published between 2000 and 2016 were identified. Data tables were generated and summary descriptions created. The main outcome parameters used were biochemical control (BC) and toxicity scores.ResultsEleven publications reported clinical outcome and toxicity with follow-up ranging from 4–191 months. A variety of dose and fractionation schedules were described, including 19.0 Gy in 2 fractions up to 42.0 Gy in 6 fractions. The 5‑year BC ranged from 18–77%. Late grade 3 genitourinary and gastrointestinal toxicity was 0–32% and 0–5.1%, respectively.ConclusionssHDR BRT appears as safe and effective salvage modality for the reirradiation of locally recurrent prostate cancer after definitive RT.ZusammenfassungZielsetzungZusammenfassende Darstellung relevanter Literatur zur interstitiellen High-Dose-Rate-Brachytherapie als Salvage-Modalität (sHDR-BRT) bei der Behandlung des lokal rezidivierten Prostatakarzinoms nach vorausgegangener definitiver Radiotherapie (RT).Material und MethodenIn der PubMed-Datenbank wurde eine Literaturrecherche mit den Suchbegriffen „high-dose-rate, brachytherapy, prostate cancer, salvage“ durchgeführt. Zwischen den Jahren 2000 und 2016 wurden 51 Publikationen identifiziert. Die biochemische Kontrolle (BC) sowie das assoziierte Toxizitätsprofil waren onkologische Hauptpunkte in der Analyse der berücksichtigten Literatur.ErgebnisseVon onkologischen Ergebnissen und Toxizitäten berichteten 11 Publikationen bei einer medianen Nachbeobachtungszeit von 4–191 Monaten. Eine Variabilität von Dosis- und Fraktionierungsregimen wurde beschrieben mit totalen physikalischen Dosen von 19,0 Gy in 2 Fraktionen bis zu 42,0 Gy in 6 Fraktionen. Die 5‑Jahres-BC lag zwischen 18 % und 77 % bei einer genitourinären und gastrointestinalen Spättoxizität Grad III von jeweils 0–32 % und 0–5,1 %.SchlussfolgerungDie sHDR-BRT ist eine sichere Modalität für die Rebestrahlung des lokal rezidivierten Prostatakarzinoms nach vorausgegangener definitiver RT.

Keywords: high dose; salvage; prostate cancer; dose rate

Journal Title: Strahlentherapie und Onkologie
Year Published: 2017

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