BackgroundDeficiency in butyrylcholinesterase (BChE), a condition commonly noticed in liver damage, inflammation, and malnutrition, has previously been associated with impaired prognosis in different malignancies. The aim of the present study was… Click to show full abstract
BackgroundDeficiency in butyrylcholinesterase (BChE), a condition commonly noticed in liver damage, inflammation, and malnutrition, has previously been associated with impaired prognosis in different malignancies. The aim of the present study was to investigate the value of pretreatment serum BChE levels as a prognostic biomarker in patients with cervical cancer treated with primary (chemotherapy-[chemo-])radiation therapy.MethodsWe retrospectively evaluated data of a consecutive series of patients with cervical cancer treated with primary (chemo-)radiation therapy between 1998 and 2015. Pretreatment serum BChE levels were correlated with clinico-pathological parameters and response to treatment. Uni- and multivariate survival analyses were performed to assess the association between decreased serum BChE levels and progression-free (PFS), cancer-specific (CSS), and overall survival (OS).ResultsA total of 356 patients were eligible for inclusion into the present study. The median (IQR) pretreatment serum BChE level was 6180 (4990–7710) IU/l. Lower serum BChE levels were associated with lower BMI (p < 0.001), advanced tumor stage (p = 0.04), poor treatment response (p = 0.002), the occurrence of disease recurrence (p = 0.003), and the risk of death (p < 0.001). In uni- and multivariate analyses, low pretreatment serum BChE levels were independently associated with shorter PFS (HR 1.8 [1.2–2.6]; p = 0.002), CSS (HR 2.2 [1.4–3.5], p < 0.001), and OS (HR 2.0 [1.4–2.9]; p < 0.001).ConclusionsLow pretreatment serum BChE levels are associated with advanced tumor stage and poor response to treatment, and serve as an independent prognostic biomarker for shorter PFS, CSS, and OS in patients with cervical cancer treated with primary (chemo-)radiation therapy.ZusammenfassungHintergrundFür erniedrigte Butyrylcholinesterase(BChE)-Spiegel, die üblicherweise im Rahmen von Leberschäden, Entzündungsreaktionen oder Mangelernährung auftreten, wurden kürzlich auch Assoziationen mit schlechterem Überleben in verschiedenen onkologischen Erkrankungen beschrieben. Das Ziel dieser Studie war, die prognostische Bedeutung von prätherapeutischen BChE-Serumspiegeln für das Überleben von Zervixkarzinompatientinnen unter primärer (Chemotherapie- [Chemo-])Radiotherapie zu untersuchen.MethodenPrätherapeutische BChE-Werte im Serum aller Zervixkarzinompatientinnen, die im Zeitraum von 1998 bis 2015 mit einer primären (Chemo‑)Radiotherapie behandelt wurden, wurden retrospektiv erhoben und mit klinisch-pathologischen Parametern sowie dem Therapieansprechen korreliert. In uni- und multivariaten Überlebensanalysen wurde der Zusammenhang zwischen erniedrigten BChE-Spiegeln und progressionsfreiem (PFS), tumorspezifischem (CSS) und Gesamtüberleben (OS) untersucht.ErgebnisseInsgesamt konnten 356 Patientinnen mit einem medianen prätherapeutischen BChE-Spiegel (IQR) von 6180 IU/l (Spanne 4990–7710 IU/l) in die Analyse einbezogen werden. Die medianen BChE-Serumspiegel waren in Patientinnen mit niedrigerem Body-Mass-Index (p < 0,001), fortgeschrittenem Tumorstadium (p = 0,04), schlechtem Therapieansprechen (p = 0,002) und dem Auftreten eines Rezidivs signifikant erniedrigt (p = 0,003). In uni- und multivariaten Überlebensanalysen waren niedrigere BChE-Spiegel (<6180 IU/l) mit kürzerem PFS (HR 1,8 [1,2–2,6]; p = 0,002), CSS (HR 2,2 [1,4–3,5], p < 0,001) und OS (HR 2,0 [1,4–2,9]; p < 0,001) assoziiert.SchlussfolgerungErniedrigte prätherapeutische BChE-Spiegel sind mit fortgeschrittenem Tumorstadium und schlechterem Therapieansprechen assoziiert und eignen sich als unabhängige Prognoseparameter für kürzeres PFS, CSS und OS bei Zervixkarzinompatientinnen unter primärer (Chemo-)Radiotherapie.
               
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