PurposePartial breast irradiation using intraoperative radiotherapy (IORT) after breast-conserving surgery could be sufficient for a selected group of breast cancer patients. We report the results of a cohort of patients from a single… Click to show full abstract
PurposePartial breast irradiation using intraoperative radiotherapy (IORT) after breast-conserving surgery could be sufficient for a selected group of breast cancer patients. We report the results of a cohort of patients from a single center treated as part of the randomized phase-3 TARGIT-A trial.MethodsPatients (≥50 years) with cT1 cN0 cM0 and invasive ductal histology on biopsy were randomized between IORT with 20 Gy (arm-A) or postoperative whole-breast RT (WBRT) up to 56 Gy in 2 Gy fractions (arm-B). Postoperatively, patients in arm-A with multifocality, lymphovascular invasion, nodal invasion, extensive intraductal component, invasive lobular carcinoma, or resection margins <1 cm received additional postoperative WBRT.ResultsBetween 2002 and 2012, 184 patients were randomized, of whom 90 in arm-A and 90 in arm-B were evaluated. Median follow-up was 8.5 years. The 5‑year overall survival was 94.4% in arm-A and 93.3% in arm-B (p = 0.73). Two local recurrences were observed: one at 70.3 months in an arm-A patient who received IORT + WBRT and another at 4.5 months in an arm-B patient who refused all forms of adjuvant treatment, thus resulting in a 5-year local recurrence of 0% in arm-A and 1.1% in arm-B. The 5‑year in-breast recurrence (outside of the index quadrant) was 0% in arm-A and 1.2% in arm-B. Salvage mastectomy was performed successfully in all patients with relapse.ConclusionLong-term follow-up of this single-center cohort consolidates the earlier reports of low local recurrence rates after single-dose IORT. Our results are in line with non-inferiority of risk-adapted IORT for selected patients with early breast cancer.ZusammenfassungZielEine Teilbrustbestrahlung mittels intraoperativer Strahlentherapie (IORT) nach einer brusterhaltenden Operation könnte für eine ausgewählte Gruppe von Brustkrebspatientinnen ausreichend sein. Wir berichten über die Ergebnisse der Kohorte von Patientinnen unseres Zentrums, die im Rahmen der randomisierten Phase-3-TARGIT-A-Studie behandelt wurden.MethodenPatienten (≥50 Jahre) mit dem Stadium cT1 cN0 cM0 und invasiver duktaler Histologie eines Mammakarzinoms in der Biopsie wurden zwischen IORT mit 20 Gy (Arm A) oder postoperativer Ganzbrust-RT (WBRT) bis zu einer Dosis von 50 Gy in 2‑Gy-Fraktionen (Arm B) randomisiert. Postoperativ erhielten Patientinnen in Arm A bei Multifokalität, lymphovaskulärer Invasion, Lymphknotenmetastasen, umfangreicher intraduktaler Komponente, invasivem lobulärem Karzinom oder Resektionsrändern <1 cm eine zusätzliche postoperative WBRT.ErgebnisseZwischen 2002 und 2012 wurden 184 Patientinnen randomisiert. Hiervon konnten 90 Patientinnen in Arm A und 90 in Arm B ausgewertet werden. Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 8,5 Jahre. Das 5‑Jahres-Gesamtüberleben betrug 94,4% in Arm A und 93,3% in Arm B (p = 0,73). Zwei Lokalrezidive wurden beobachtet: eines nach 70,3 Monaten bei einer Patientin im Studienarm A, die eine IORT und eine WBRT erhalten hat, sowie eines nach 4,5 Monaten bei einer Arm-B-Patientin, die alle Formen der adjuvanten Behandlung ablehnte. Damit beträgt die 5‑Jahres-Lokalrezidivrate 0% in Arm A und 1,1% in Arm B. Die 5‑Jahres-In-Brust-Rezidivrate (außerhalb des Indexquadranten) beträgt 0% in Arm A und 1,2% in Arm B. Bei allen Patientinnen mit Rezidiv konnte eine Salvage-Mastektomie erfolgreich durchgeführt werden.SchlussfolgerungDie Langzeitnachbeobachtung dieser Single-Center-Kohorte konsolidiert die früheren Berichte einer niedrigen Lokalrezidivrate nach IORT. Unsere Ergebnisse stimmen mit den vorhandenen Ergebnissen der Nichtunterlegenheit einer risikoadaptierten IORT für ausgewählte Patientinnen mit frühem Brustkrebs überein.
               
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