BackgroundPain is the major determinant factor which affects the quality of recovery and postoperative agitation following nasal surgery with the patient under general anesthesia. Our objectives were to test the… Click to show full abstract
BackgroundPain is the major determinant factor which affects the quality of recovery and postoperative agitation following nasal surgery with the patient under general anesthesia. Our objectives were to test the hypothesis that an external nasal nerve block will decrease pain intensity, decrease drug consumption, decrease the incidence of postoperative emergence agitation and improve quality of recovery.Material and methodsIn this study 100 adult patients who were scheduled for elective external nasal surgery with the patient under general anesthesia and nasal packing on each side, received external nasal nerve blocks postoperatively for 24 h with saline (group I) or 2% xylocaine (group II) with 1:200,000 epinephrine. Postoperative pain was measured at the postanesthesia care unit (PACU) utilizing a visual analog scale (VAS). Narcotics consumption was also measured. Emergence agitation and quality of recovery were also assessed.ResultsPain scores were statistically significant between both groups. Requirements of equivalent morphine doses in the PACU were lower in group II (block) than group I (control) with a significant P value <0.001. Group II (block) patients required significantly less intraoperative fentanyl than group I (control) patients (p = 0.001). Group II (block) showed higher scores in pain dimension of QoR-40 in comparison with group I (P <0.001). The incidence of emergence agitation was lower in group II (block) than in group I (control, 24% vs. 48%, P = 0.012).ConclusionExternal nasal nerve block is an effective technique for reducing postoperative pain, drug consumption and quality of recovery. It also reduces emergence agitation. The effects are mainly due to profound analgesia and effective pain control that lead to decreased drug usage and reduced discomfort.ZusammenfassungHintergrundSchmerz ist der bestimmende Faktor, der die Qualität der Genesung und die postoperativen Erregung nach Nasenoperationen in Vollnarkose beeinflusst. Ziel unserer Studie war es, die Hypothese zu prüfen, dass die externe Nasenblockade die Schmerzintensität verringert, den Schmerzmittelverbrauch verringert, die Häufigkeit der postoperativen Emergenzbewegung verringert und die Qualität der Genesung verbessert.Material und MethodenInsgesamt 100 erwachsene Patienten, die für elektive externe Nasenoperationen unter Vollnarkose mit Nasenpackung auf jeder geplant waren, erhielten postoperative eine externe Nasenblockade für 24 h mit Kochsalzlösung (Gruppe I) oder Xylocain 2 % (Gruppe II) mit Epinephrin 1:200.000. Der postoperative Schmerz wurde auf der Postanästhesiestation (PACU) unter Verwendung der visuellen Analogskala (VAS) gemessen. Auch der Schmerzmittelverbrauch wurde gemessen. Die Emergenzbewegung und die Qualität der Genesung wurden ebenfalls bewertet.ErgebnisseDie Schmerzwerte waren zwischen den beiden Gruppen statistisch signifikant. Die Anforderungen äquivalenter Morphindosen in der PACU waren in Gruppe II (Block) statistisch gesehen geringer als in Gruppe I (Kontrolle) mit signifikantem P-Wert von <0.001. Patienten der Gruppe II (Block) benötigten signifikant weniger intraoperatives Fentanyl als Patienten der Gruppe I (Kontrollgruppe; p = 0,001). Gruppe II (Block) zeigte höhere Werte in der Schmerzdimension von QoR-40 im Vergleich zu Gruppe I (<0,001). Die Inzidenz der Emergenzbewegung war in Gruppe II (Block) geringer als in Gruppe I (Kontrolle; 24 % vs. 48 %, P = 0,012).SchlussfolgerungDie externe Nasenblockade ist eine effektive Technik, um postoperative Schmerzen und den Schmerzmittelverbrauch zu reduzieren sowie die Qualität der Genesung zu verbessern. Sie reduziert auch die Agitation beim Aufwachen. Die Effekte sind hauptsächlich auf eine tiefgreifende Analgesie und eine wirksame Schmerzkontrolle zurückzuführen, die zu einem verminderten Schmerzmittelverbrauch und verringerten Beschwerden führen.
               
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