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Sonographic Monitoring of Growth of Uterine Myomas in Untreated Women and Respective Influence Factors

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Abstract Research Question What are the growth patterns of uterine myomas in untreated premenopausal women? Which factors influence the growth rate of uterine myomas in premenopausal women? Method All premenopausal… Click to show full abstract

Abstract Research Question What are the growth patterns of uterine myomas in untreated premenopausal women? Which factors influence the growth rate of uterine myomas in premenopausal women? Method All premenopausal women who presented to the outpatient myoma consultation clinic between January 2005 and March 2022 at least twice were screened. Exclusion criteria were hormonal therapy, pregnancy, and postmenopausal status. Results A total of 189 patients were included in our study which focused on the respective largest uterine myoma of each woman. An ideal linear growth over time was assumed. Most myomas (82%) increased in size. The mean annual growth of these myomas was 68.42 cm 3 . The most important prognostic factor for growth was the initial size of the myoma. The absolute annual growth of myomas measuring > 50 cm 3 at first presentation was higher compared to smaller myomas (p < 0.001). The relative annual growth rate was highest for myomas measuring between 20 and 50 cm 3 at the initial presentation (p = 0.003). The relative annual growth rate in women older than 40 years was significantly lower than that in women below the age of 40 years (p = 0.003). Conclusion Overall, it is difficult to make an individual prognosis about the growth pattern of a uterine myoma in a specific patient. It should be noted especially in asymptomatic patients that spontaneous regression of myoma size can also occur in premenopausal women. Zusammenfassung Fragestellung Wie entwickelt sich das Volumen von Myomen bei prämenopausalen Frauen über die Zeit ohne therapeutische Intervention? Welche Faktoren beeinflussen die Wachstumskinetik von Myomen bei prämenopausalen Frauen? Methodik Alle prämenopausalen Patientinnen einer Klinik-Myomsprechstunde, die sich zwischen Januar 2005 und März 2022 mindestens 2-mal dort vorgestellt hatten, wurden erfasst. Ausschlusskriterien waren Hormontherapie, Schwangerschaft und Postmenopause. Ergebnisse Insgesamt konnten 189 Patientinnen mit dem jeweils initial größten Myom in die Analyse einbezogen werden. Es wurde eine ideale, lineare Größenveränderung über die Zeit postuliert. Die meisten Myome (82%) nahmen an Größe zu. Die mittlere Zunahme wachsender Myome pro Jahr betrug 68,42 cm 3 . Der wichtigste Prognosefaktor für das Wachstum war die initiale Größe der Myome. Das jährliche Wachstum von Myomen, die bei Erstvorstellung > 50 cm 3 groß waren, ist absolut am größten im Vergleich zu Myomen, die kleiner waren (p < 0,001). Das relative jährliche Wachstum ist allerdings in der Gruppe der Myome zwischen 20 und 50 cm 3 bei Erstvorstellung am größten (p = 0,003). Bei Frauen über 40 Jahre war das relative Wachstum pro Jahr statistisch signifikant geringer als bei Frauen bis 40 Jahre (p = 0,003). Schlussfolgerung Insgesamt ist eine individuelle Vorhersage des Wachstumsverhaltens von Myomen für eine konkrete Patientin schwierig. Vor allem bei der Betreuung von asymptomatischen Patientinnen mit Myomen sollte beachtet werden, dass es prinzipiell auch bei jeder prämenopausalen Frau zu einer natürlichen Myomregression kommen kann.

Keywords: myoma; myomas untreated; growth; myomas; uterine myomas; die

Journal Title: Geburtshilfe und Frauenheilkunde
Year Published: 2022

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