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Prediction of Preterm Birth with the Uterocervical Angle in Singleton Pregnancies Treated With a Cervical Pessary.

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BACKGROUND Cervical pessaries are an established therapy option for patients at risk for spontaneous preterm birth (sPTB). The Uterocervical Angle (UCA) remains a promising sPTB-predictor. However, its clinical significance has… Click to show full abstract

BACKGROUND Cervical pessaries are an established therapy option for patients at risk for spontaneous preterm birth (sPTB). The Uterocervical Angle (UCA) remains a promising sPTB-predictor. However, its clinical significance has yet to be described in patients treated with pessary. METHODS This study analyzed data of patients treated with pessary because of cervical shortening in singleton pregnancies. The patients were divided into 2 groups according to transvaginal ultrasound findings; the funneling (n=68) and the no-funneling (n=42) groups. Moreover, we analyzed patients within these prespecified groups according to the UCA <95° and ≥95°. RESULTS The delivery occurred significantly earlier in patients treated with pessary and high UCA ≥95°(p=0.006). Median values of gestational age at delivery in patients treated with pessary and no funneling with <95° vs. ≥95° UCA were 39.00 and 36.14 weeks respectively(p=0.005). There was a significant negative linear correlation between UCA and the gestational age at delivery in all patients(p=0.04), which was even profound in the group without funneling(p=0.0002). However, we found no significant correlation between cervical length and the gestational age at delivery in all patients(p=0.42) as well as in the group without funneling(p=0.28). CONCLUSIONS In spite of pessary treatment patients with UCA ≥95° presented with a higher risk of sPTB compared to patients with UCA <95° values. This suggests that the UCA seems to be a better predictor of sPTB than the cervical length in patients receiving pessary treatment. Hintergrund: Das zervikale Pessar ist eine etablierte Therapieoption für Patientinnen mit Frühgeburtsrisiko. Der uterozervikale Winkel (UCA) ist eine vielversprechende Screeningsmethode zur Einschätzung des Frühgeburtsrisikos. Dennoch ist seine klinische Bedeutung bei Patientinnen unter Pessartherapie noch nicht untersucht worden. METHODEN In dieser Studie wurden die Daten von Patientinnen mit Einlingsschwangerschaften, welche mit einem Pessar wegen Zervixverkürzung behandelt wurden, analysiert. Die Patientinnen wurden nach dem transvaginalen Ultraschallbefund in 2 Gruppen eingeteilt; in die Gruppe mit Trichterbildung (n=68) und die Gruppe ohne Trichterbildung (n=42). Außerdem wurden die Patientinnen anhand des UCA <95° und ≥95° untersucht. Ergebnisse: die Entbindung erfolgte in der Gruppe ohne Trichterbildung signifikant früher bei Patientinnen unter Pessartherapie und einen UCA ≥95° (p=0,006). Die Medianwerte der Schwangerschaftsdauer unter Pessar mit UCA <95° und ≥95° waren 39,00 und 36,14 Wochen respektive (p=0,005). Es bestand eine signifikante negative lineare Korrelation zwischen dem UCA und Schwangerschaftsdauer bei allen Patientinnen(p=0,04) und eine noch stärkere Korrelation in der Gruppe ohne Trichter(p=0,0002). Wir fanden jedoch keine signifikante Korrelation zwischen der Zervixlänge und der Schwangerschaftsdauer(p=0,42). Schlussfolgerungen: Trotz einer Pessartherapie wiesen Patientinnen mit einer UCA ≥95° ein höheres Risiko für Frühgeburt im Vergleich zu Patientinnen mit UCA <95° auf. Diese Ergebnisse legen nahe, dass der UCA bei Patientinnen unter Pessartherapie, ein besserer sonographischer Prädiktor für Frühgeburt als die Zervixlänge zu sein scheint.

Keywords: preterm birth; der; patientinnen; mit; die; uterocervical angle

Journal Title: Ultraschall in der Medizin
Year Published: 2023

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